ebook: Apetyt na Melpomenę - Piotr Kitrasiewicz

Apetyt na Melpomenę - ebook

( )

Książka jest zbiorem recenzji ze spektakli w teatrach warszawskich z okresu ostatnich 10 lat.  Autor z premedytacją nawiązuje do szkoły recenzenckiej wypracowanej przez przedwojennych mistrzów takich jak Tadeusz Boy-Żeleński, Antoni Słonimski, Karol Irzykowski czy Jan Parandowski. W swoich rozlicznych artykułach pokazali oni czym jest rozumienie i odbiór spektaklu w sposób bliski czytelnikowi. Recenzje te, dalekie od teatrologicznych recept i rozwiązań, omawiały sceniczne produkcje w kontekście pierwowzoru literackiego, posługując się konwencją gawędy, oddawania wrażeń z przedstawienia, szarpiąc się, a niekiedy ostro polemizując z podmiotami swych ocen.

W dzisiejszych czasach, kiedy przenoszone na papier spotkania z Melpomeną nie posiadają indywidualnego odniesienia, służą schlebianiu snobistycznym gustom oraz osobistym porachunkom, a w dodatku często są artykułowane za pomocą sięgającego bruku języka, warto zwrócić spojrzenie w kierunku okresu, w którym recenzent mówił po prostu to co czuł, oglądając spektakl, a po jego zakończeniu formułował swoje odczucia w słowie pisanym.

Książka ta ma służyć delikatnej zachęcie do obcowania z muzą teatru - Melpomeną, która potrafi – w zależności od tego jaki „kapłan” ją reprezentuje – irytować, nudzić, złościć i zniechęcać, ale również zaciekawiać, zastanawiać, wciągać, współprzeżywać, pochłaniać, skłaniać do refleksji, prowokować emocje, zachęcać do przyjrzenia się bliźnim oraz samemu sobie.

Udostępnij:
Cena: 10,25 zł
Kupując tego ebooka otrzymasz
102 punkty koobe !
Pobierz fragment ebooka:

Wydawnictwo: Biblioteka Analiz ; ilość stron wydania papierowego: 308; cena wydania papierowego: 24,90 zł; data wydania: 2015-2;
Spis treści
  • SŁOWO OD AUTORA
  • LUDOBÓJSTWO W TROI („Odyseja” Homera w Teatrze Polskim)
  • TWARZĄ W TWARZ („Dotyk” Modzelewskiego w Teatrze Powszechnym)
  • Teatr pomaga człowiekowi (Rozmowa z Edytą Olszówką)
  • PLUSKWY („Mały bies” Sołoguba w Teatrze Powszechnym)
  • EGZOTYCZNY IBSEN („Kobieta z morza” Ibsena w Teatrze Dramatycznym)
  • TRÓJKĄT CZASÓW TIERESZKOWEJ („Dzień Walentego”Wyrypajewa w Teatrze Powszechnym)
  • W RODZINNEJ ATMOSFERZE („Pan Andersen na Pradze”wg Andersena w Teatrze Wytwórnia)
  • PEER GYNT W TRAMPKACH („Peer Gynt” Ibsena w Teatrze Montownia)
  • GRY KOBIET („Pokojówki” Geneta w Teatrze Ateneum)
  • NEURASTENICZNY LEAR („Król Lear” Szekspira w Teatrze Na Woli)
  • ROSYJSKI TARTUFFE („Wasza Ekscelencja” Dostojewskiego w Teatrze Współczesnym)
  • WYWROTOWA KOMEDIA („Cyrulik sewilski” Beaumarchais’ego w Teatrze Ateneum)
  • PSYCHODRAMA NA DWA GŁOSY („Grace i Gloria” Ziegleraw Teatrze Na Woli)
  • PO PROSTU OSZUST („Tartuffe” Moliera w Teatrze Narodowym)
  • UPADEK („John Gabriel Borkman” Ibsena w Teatrze Powszechnym)
  • ZBUNTOWANA LALKA („Nora” Ibsena w Teatrze Narodowym)
  • MIASTO KOBIET („Gwałtu, co się dzieje” Fredry w Teatrze Powszechnym)
  • NOSTALGIA I HUMOR („Błękitny człowiek” wg Okudżawy w Teatrze Syrena)
  • PUSTKA I NADZIEJA („Czekając na Godota” Becketta w Teatrze Narodowym)
  • CHICHOT DIABŁA („Poduszyciel” McDonagha w Teatrze Małym)
  • FILOLOG W GARSONIERZE („Pecunia non olet?” Harasimowicza w Teatrze Syrena)
  • SZALONY RASKOLNIKOW („Zbrodnia i kara” Dostojewskiego w Teatrze Ateneum)
  • UPIORNY ŚWIAT GRABARZA („Czaszka z Connemary” McDonagha w Teatrze Ateneum)
  • SZEKSPIR NA RINGU („Jak wam się podoba” Szekspira w Teatrze Polskim)
  • HAMLET I SADO-MASO („Udając ofiarę” Braci Presniakow w Teatrze Współczesnym)
  • NIEWYPAŁ Z DULSKIMI („Won!” Grońskiego w Teatrze Syrena)
  • TAJNA INSPEKCJA („Miarka za miarkę” Szekspira w Teatrze Powszechnym)
  • LIRYCZNE TRIO („Chlip Hop czyli nasza mglista lap top lista” Umer i Poniedzielskiego w Teatrze Ateneum)
  • POCIĄGIEM PRZEZ PRL („Wagon” Nowakowskiego w Teatrze Współczesnym)
  • ZABRAKŁO POKORY („Dulscy z o.o.” wg Zapolskiej w Teatrze Polskim)
  • Z IRAKIEM W TLE („Stara kobieta wysiaduje” Różewicza w Teatrze Małym)
  • FREDRO W ROLI PLAYBOYA („Fredro dla dorosłych mężów i żon” wg „Męża i żony” Fredry w Teatrze Komedia)
  • Krzyżyk im na drogę (Rozmowa z Michałem Żebrowskim)
  • ŚMIECH I ZADUMA („Śluby panieńskie” Fredry w Teatrze Narodowym)
  • DWAJ ARTYŚCI I HITLER („Kolaboracja” Harwooda w Teatrze Ateneum)
  • ICH TROJE I WYSPIAŃSKI („Wyzwolenie – Próby” wg Wyspiańskiego w Teatrze Polskim)
  • WYSOCKI O CIENKIM GŁOSIE („Ósmy grzech – Wołodia Wysocki” wg Wysockiego w Teatrze Syrena)
  • PO PRZEKROCZENIU PROGU („Sonata jesienna” Bergmana w Teatrze Ateneum)
  • OPĘTANIE W SALEM („Czarownice z Salem” Millera w Teatrze Powszechnym)
  • JAZZ W TRUMNIE („Terminal 7” Norena w Teatrze Narodowym)
  • WŚRÓD WILKÓW („Powrót do domu” Pintera w Teatrze Ateneum)
  • TRZY KOBIETY („Czy lubi pani Schubertha?” Mendizabala w Teatrze Ateneum)
  • FAJERWERKI I KROKODYL („Zemsta” Fredry w Teatrze Polskim)
  • W NIEWOLI UCZUĆ („Bliżej” Marbera w Teatrze Ateneum)
  • OSACZONY („Proces” Kafki w Teatrze Współczesnym)
  • DIABEŁ PRZENUDZIŁ („Stacyjka Zdrój” wg Przybory i Wasowskiego w Teatrze Ateneum)
  • DYSPUTA W PROSEKTORIUM („Noc” Stasiuka w Teatrze Polskim)
  • ZBRODNIA Z PRZYMRUŻENIEM OKA („Pajęcza sieć” Christie w Teatrze Syrena)
  • UPIORNY ŚWIAT („Pornografia” Gombrowicza w Teatrze Powszechnym)
  • WDZIĘK RAMOTY („Grube ryby” Bałuckiego w Teatrze Polonia)
  • Z WERWĄ I HUMOREM („Słoneczni chłopcy” Simona w Teatrze Powszechnym)
  • DEMONY MŁODOŚCI („Przebudzenie wiosny” Wedekinda w Teatrze Powszechnym)
  • KANCLERZ NA WYLOCIE („Odejścia” Havla w Teatrze Ateneum)
  • DOM Z POGRZEBANĄ PAMIĘCIĄ („Trash Story albo sztuka [nie] pamięci” Fertacz w Teatrze Ateneum)
  • W PUŁAPCE POŻĄDANIA („Kochankowie z sąsiedztwa” wg „Your Friends and Neighbours” LaButa w Teatrze Konsekwentnym)
  • SZEKSPIR NA PÓŁ GWIZDKA (,,Wiele hałasu o nic” Szekspira w Teatrze Narodowym)
  • ANIOŁ WŚRÓD SZAKALI („Szarańcza” Srbljanovic w Teatrze Ateneum)
  • STRACONE ZŁUDZENIA („Wujaszek Wania” Czechowa w Teatrze Polskim)
  • KOSZMARY STAREJ KAMIENICY („Kieszonkowy atlas kobiet” Chutnik w Teatrze Powszechnym)
  • TRZY KOBIETY I PISARZ („Namiętności” Singera w Teatrze Ateneum)
  • ZBLAZOWANY ANIOŁ („Ludzie i anioły” Szenderowicza w Teatrze Współczesnym)
  • KUMPEL MIMO WOLI („Co ja panu zrobiłem, Pignon?” Vebera w Teatrze Kwadrat)
  • ŚMIECH Z TRUMNY („Łup” Ortona w Teatrze Syrena)
  • DRUGA TWARZ MIRECZKI („Moja córeczka” Różewicza w Teatrze Ateneum)
  • PROKURATOR NA ŁAŃCUCHU („Szewcy” Witkiewicza w Teatrze Polskim)
  • BEZ PIORUNA („Balladyna” Słowackiego w Teatrze Narodowym)
  • ROGACZ Z UROJENIA („Opowieść zimowa” Szekspira w Teatrze Polskim)
  • ROZGRYWKA Z ATUTEM („Skiz” Zapolskiej w Teatrze Ateneum)
  • PODSKÓRNY LĘK („Dozorca” Pintera w Teatrze Narodowym)
  • BESTIA LUDZKA („Judaszek” Sałtykowa-Szczedrina w Teatrze Ateneum)
  • POŻEGNANIE KILIANA („Pinokio” Collodiego w Teatrze Polskim)
  • DIABEŁ NA KRZYŻU („Kreacja” Iredyńskiego w Teatrze Narodowym)
  • ZBRUKANE UCZUCIA („Kazimierz i Karolina” von Horvatha w Teatrze Narodowym)
  • KRZYK NA KRAWĘDZI („Kamień i popioły” Danisa w Teatrze Powszechnym)
  • SPRAGNIENI SUKCESU („Skarpetki, opus 124” Colasa w Teatrze Współczesnym)
  • SEWERYN GRA BECKETTA („Szczęśliwe dni” i „Końcówka” Becketta w Teatrze Polskim)
  • MAMUŚKA I SINOBRODY („Przez park na bosaka” Simona w Teatrze Kwadrat)
  • Scena uczy pokory (Rozmowa z Ewą Wencel)
  • MAŁY, WIELKI SHOW („Rewia Forever” w Teatrze Sabat)
  • KAPITAN WIDMO („Żeglarz” Szaniawskiego w Teatrze Polskim)
  • CZEKAJĄC NA KONIEC ŚWIATA („Merylin Mongoł” Kolady w Teatrze Ateneum)
  • JUBILEUSZOWY „IRYDION” („Irydion” Krasińskiego w Teatrze Polskim)
  • ŁABĘDZI ŚPIEW („Ja, Feuerbach” Dorsta w Teatrze Ateneum)
  • OGIEŃ NA SODOMĘ („Quo vadis słowami Sienkiewicza, Eliota, Audena i innych” w Teatrze Polskim)
  • UCIECZKA W MIŁOŚĆ („Romeo i Julia” Szekspira w Teatrze Powszechnym)
  • WATAŻKA BOLESŁAW („Bolesław Śmiały” Wyspiańskiego w Teatrze Polskim)
  • RECENZJA Z ARCHIWUM. KUPIĆ, SPRZEDAĆ I POZIEWAĆ („Jesteś mój” Bardijewskiego w Teatrze Polskim)
  • INDEKS NAZW, NAZWISK, TYTUŁÓW
Skomentuj ebooka "Apetyt na Melpomenę"