ebook: Kompetencje przedsiębiorcy-menedżera. Ideologia kształtowania - Paweł Kazibudzki

Kompetencje przedsiębiorcy-menedżera. Ideologia kształtowania - ebook

( )

Niniejsza publikacja porusza dość popularny obecnie w literaturze przedmiotu temat zarządzania kompetencjami. Problematyka kompetencji przedstawiona w tej książce wyróżnia ją jednak spośród podobnych opracowań, ponieważ postrzega kompetencje przez pryzmat osoby przedsiębiorcy jako właściciela-menedżera małego przedsiębiorstwa.

Przedmiotem jej treści jest koncepcja zastosowania pewnego narzędzia informatycznego, tzw. symulacyjnej gry decyzyjnej serio, jako skutecznej i efektywnej metody kształtowania kompetencji przedsiębiorcy-menedżera oraz wykorzystania tego instrumentu do rozwoju sektora małych przedsiębiorstw. Praca składa się z wprowadzenia, czterech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, przypisów oraz aneksów.

W rozdziale pierwszym Istota kształtowania kompetencji określono pojęcie kompetencji przedsiębiorcy-menedżera. Wychodząc od takich terminów jak: organizacja inteligentna, zarządzanie wiedzą, kapitał intelektualny organizacji, opisano pojęcie indywidualnych kompetencji. Następnie przedstawiono koncepcję kształtowania kompetencji przedsiębiorcy-menedżera opierając się na dostępnej literaturze przedmiotu. Zwrócono tutaj uwagę na integrację rozsądku i intuicji jako „miękkiego” aspektu doskonalenia osobistego. Opisano klasyczny termin, jakim jest określenie „mądrość”. Powołując się na badania wyjaśniono istotę tzw. inteligencji emocjonalnej i powszechnie znanej inteligencji racjonalnej. Następnie przeanalizowano strukturalizację wiedzy w procesach decyzyjnych człowieka, aby zaproponować własne określenie obejmujące całokształt ludzkich kompetencji umysłowych, czyli pojęcie kapitału emocjonalno-kognitywnego.

W rozdziale drugim Symulacyjna gra decyzyjna serio scharakteryzowano tytułowe narzędzie informatyczne, które łączy w sobie pojęcia współzawodnictwa, gry i symulacji.

W rozdziale trzecim Źródła niepowodzenia gospodarczego małych przedsiębiorstw przedstawiono typologię i pojęcie małego przedsiębiorstwa. Następnie skoncentrowano uwagę na analizie przyczyn niepowodzenia gospodarczego małych przedsiębiorstw. Opisano emocjonalno-kognitywne aspekty niepowodzenia gospodarczego, jego istotę oraz skalę zjawiska w Polsce. Na podstawie badań empirycznych, prowadzonych w różnych ośrodkach naukowych, wykazano, że błędy w procesie zarządzania małymi przedsiębiorstwami stanowią dominującą przyczynę niepowodzenia gospodarczego. Błędy te są z kolei wynikiem braku odpowiednich kompetencji właścicieli-menedżerów tych przedsiębiorstw i bynajmniej nie chodzi tutaj o formalne wykształcenie przedsiębiorcy-menedżera, które nie ma istotnego wpływu na zdolność przedsiębiorstwa do przetrwania. Rozdział ten kończy analiza kompetencji właścicieli-menedżerów małych przedsiębiorstw z siedmiu krajów Unii Europejskiej oraz preferowanych przez nich narzędzi ich kształtowania przeprowadzona przez innych badaczy. Wyniki tej analizy wskazują jednoznacznie na ich niskie kompetencje menedżerskie. Wynika z niej także, że „mali” przedsiębiorcy-menedżerowie najszybciej kształtują swoje kompetencje podczas czynności, które aktywizują działania zewnętrzne, wyzwalanych na przykład dzięki symulacyjnej grze decyzyjnej serio.

W rozdziale czwartym Empiryczna próba weryfikacji hipotezy badawczej przedstawiono rezultaty badań empirycznych własnych i innych autorów. Rozdział kończy propozycja modelu kształtowania kompetencji przedsiębiorcy-menedżera metodą symulacyjnej gry decyzyjnej serio. Podejmuje się tutaj także próbę operacjonalizacji pojęcia kompetencji, sugerując rozwiązanie w postaci indeksu sprawności działania organizacyjnego.

Udostępnij:
Cena: 9,00 zł
Kupując tego ebooka otrzymasz
90 punktów koobe !
Pobierz fragment ebooka:

Wydawnictwo: My Book ; ilość stron wydania papierowego: 245; cena wydania papierowego: 29,00 zł; data wydania: 2007-2-2;
Spis treści

Przedmowa    7
Wprowadzenie    13
Istota kształtowania kompetencji    17
Wprowadzenie do problematyki    19
Kapitał intelektualny organizacji    21
Kształtowanie kompetencji przedsiębiorcy-menedżera    25
Klasyczny termin mądrość    29
Strukturalizacja wiedzy w procesach decyzyjnych    36
Teoria uwarunkowań instynktowych    37
Teoria przyczyny i skutku    37
Teoria uwarunkowań dynamicznych    38
Teoria uczenia się    38
Kapitał emocjonalno-kognitywny    40
Synteza i wnioski    44
Symulacyjna gra decyzyjna serio    49
Przegląd terminologii    51
Pojęcie symulacji    52
Istota gry    53
Współzawodnictwo    58
Istota symulacyjnej gry decyzyjnej    58
Rzeczywistość i jej symulacje    67
Geneza symulacyjnych gier decyzyjnych serio    68
SGDS marketplace    76
Źródła niepowodzenia gospodarczego małych przedsiębiorstw    79
Pojęcie i typologia małego przedsiębiorstwa    81
Analiza przyczyn niepowodzenia gospodarczego małych przedsiębiorstw    84
Skala niepowodzenia gospodarczego w Polsce    88
Błędy w procesie zarządzania przedsiębiorstwem jako przyczyna niepowodzeń gospodarczych    91
Emocjonalno-kognitywne aspekty niepowodzenia gospodarczego    101
Analiza kompetencji przedsiębiorców-menedżerów i preferowanych przez nich narzędzi ich kształtowania    104
Empiryczna próba weryfikacji hipotezy badawczej    109
Metodologia badań własnych    111
Metoda i technika badań    111
Opis zbiorowości badawczej    114
Analiza wyników badań własnych    116
Interpretacja wyników badań własnych    128
Podsumowanie badań własnych    139
Najważniejsze konkluzje dociekań innych badaczy    142
Model kształtowania kompetencji przedsiębiorcy-menedżera metodą symulacyjnej gry decyzyjnej serio    147
Zakończenie    157
Literatura    161
Aneksy    177
Przypisy    213

Skomentuj ebooka "Kompetencje przedsiębiorcy-menedżera. Ideologia kształtowania"