Książka stanowi pogłębioną naukową monografię problemu agresji realizowanej przez młodzież za pomocą nowych mediów (internetu i telefonów komórkowych).
Zawiera wprowadzenie teoretyczne dotyczące nowych mediów, funkcjonowania młodych ludzi w ich świecie oraz aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną i wpływu nowych mediów na dzieci i młodzież. Czytelnik dowie się z książki nie tylko o rozpowszechnieniu zjawiska, ale także o jego uwarunkowaniach i konsekwencjach.
Autor monografii przedstawił szerokie omówienie problematyki bullyingu, cyberbullyingu wraz z charakterystyką roli sprawcy i ofiary, typologii zjawisk i ich współwystępowania.
Część badawcza opiera się o trzy duże projekty badawcze – reprezentatywne badania polskich gimnazjalistów, badania nauczycieli oraz studentów, w których zostały wykorzystane metody badawcze zarówno o charakterze jakościowym (wywiady, wywiady online, grupy fokusowe), jak i ilościowym (badania kwestionariuszowe).
Książkę kończą wnioski dotyczące wychowania młodych ludzi w świecie nowych mediów, w szczególności w obszarze profilaktyki i interwencji związanej z agresją elektroniczną.
Recenzja:
Wstęp
1. Charakterystyka świata nowych mediów
1.1. Czym są nowe media?
1.2. Cechy nowych mediów
2. Komunikacja zapośredniczona przez komputer
2.1. Komunikacja tekstowa
2.2. Komunikacja wizualna i dźwiękowa
2.3. Generalne charakterystyki komunikacji zapośredniczonej przez komputer
3. Nowe media jako środowisko socjalizacyjne, czyli człowiek w komunikacji zapośredniczonej
3.1. Mechanizmy funkcjonowania człowieka w kontekście komunikacji
zapośredniczonej
3.2. Instrumenty mediów społecznych
4. Młodzi ludzie jako pokolenie cyfrowych tubylców
4.1. Wykorzystanie nowych mediów
4.2. Nierówności społeczne w korzystaniu z nowych technologii komunikacyjnych
5. Wpływ nowych mediów na dzieci i młodzież
5.1. Korzyści związane ze stosowaniem nowych mediów przez dzieci i młodzież
5.2. Zagrożenia dla dzieci i młodzieży związane z korzystaniem z nowych mediów
5.3. Uzależnienie od internetu i telefonów komórkowych
6. Normatywność w internecie
6.1. Normy grupowe w internecie
6.2. Normy dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole i rodzinie
7. Bullying jako specyficzny rodzaj przemocy rówieśniczej
7.1. Typologie agresji
7.2. Bullying (tradycyjny mobbing)
7.3. Cyberbullying
8. Teoria ABACUS w wyjaśnianiu cyberbullyingu
8.1. Konsekwencje bullyingu i cyberbullyingu
8.2. Sprawcy bullyingu i cyberbullyingu
8.3. Ofiary bullyingu i cyberbullyingu
8.4. Sprawco-ofiary bullyingu i cyberbullyingu
8.5. Bullying a cyberbullying – współwystępowanie zjawisk
9. Nie tylko cyberbullying – w kierunku innych typów agresji elektronicznej
9.1. Agresja elektroniczna wobec pokrzywdzonych
9.2. Agresja elektroniczna wobec celebrytów
9.3. Elektroniczna agresja uprzedzeniowa (bias bullying)
9.4. Agresja elektroniczna wobec nieznajomych (impulsywna)
10. Metodologia badań
10.1. Badanie „Cyberbullying 2010”
10.2. Badanie „Nauczyciele 2009”
10.3. Badanie „Studenci 2009”
11. Cyberbullying i agresja elektroniczna jako ryzykowne zachowania młodzieży – badania własne
11.1. Zaangażowanie młodych ludzi w nowe media i komunikację zapośredniczoną
11.2. Spostrzeganie zagrożeń związanych z użytkowaniem nowych mediów
(w tym agresji elektronicznej) przez uczniów i nauczycieli
11.3. Sposoby realizacji agresji elektronicznej i cyberbullyingu
oraz rozpowszechnienie tych zjawisk
11.4. Rozpowszechnienie cyberbullyingu i bullyingu wśród gimnazjalistów
11.5. Poza agresję rówieśniczą – inne typy agresji elektronicznej
11.6. Nowe jakościowo cechy cyberbullyingu
11.7. Agresja rówieśnicza online i offline jako jedność
11.8. Charakterystyka motywacji i atrybucji działań sprawców agresji
elektronicznej
11.9. Konsekwencje doświadczania agresji elektronicznej i cyberbullyingu
11.10. Reagowanie pracowników szkoły i rodziców na sytuacje związane
z agresją elektroniczną
11.11. Uwarunkowania agresji elektronicznej i cyberbullyingu
11.11.1. Szerszy kontekst wykorzystania nowych mediów a agresja
elektroniczna i cyberbullying
11.11.2. Środowisko rodzinne a agresja elektroniczna i cyberbullying
11.11.3. Środowisko szkolne a agresja elektroniczna i cyberbullying
11.11.4. Środowisko rówieśnicze a agresja elektroniczna i cyberbullying
11.11.5. Normatywność w środowisku szkolnym i rodzinnym a agresja
elektroniczna i cyberbullying
12. Wnioski z przeprowadzonych badań w kontekście działań pedagogicznych mających na celu profilaktykę i interwencję w zakresie agresji elektronicznej
Bibliografia
Aneks
Załącznik I. Kwestionariusz zastosowany w badaniu „Cyberbullying 2010”
Załącznik II. Kwestionariusz zastosowany w badaniu „Nauczyciele 2009”
Załącznik III. Właściwości psychometryczne skal zastosowanych w etapie ilościowym badania „Cyberbullying 2010”