ebook: Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły - Tomasz Huk

Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły - ebook

( )

Niniejsza publikacja wnosi istotny wkład w toczący się dialog na temat wprowadzenia do szkół edukacji medialnej jako przedmiotu. Ukazuje i uświadamia szerokie spektrum zastosowania mediów we wszystkich procesach przebiegających w szkole. Książka analizuje problematykę negatywnego wpływu mediów na dzieci i młodzież, ale również wskazuje możliwości ich pozytywnego zastosowania zarówno w procesie wychowania, jak i w procesie dydaktycznym.

Praca adresowana jest do licznego grona odbiorców, którzy pragną, aby media stały się sojusznikiem zmian zachodzących w systemie edukacji. Autor liczy, że przedstawione w monografii rozważania i wnioski przysłużą się zarówno nauczycielom, studentom pedagogiki, pedagogom, jak i pracownikom nauki jako materiał źródłowy oraz inspiracje do dalszych samodzielnych i pogłębionych studiów nad wykorzystaniem mediów w edukacji.

W pierwszym rozdziale pt. Pedagogiczne aspekty wykorzystania mediów zamieszczono treści dotyczące pedagogiki medialnej w kontekście działalności współczesnego człowieka. Przedstawiono tam informacje o rodzajach mediów oraz ich wpływie na zachowanie człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem gier komputerowych, których podział zestawiono z podziałem gier i zabaw dziecięcych. W drugiej części rozdziału scharakteryzowane zostały kompetencje medialne w odniesieniu do kompetencji kluczowych kształtowanych we współczesnej szkole. Opisano również walory wychowawcze kształtowania omawianych kompetencji.

W rozdziale drugim – Cele i zadania edukacji medialnej przedstawione zostały treści edukacji medialnej, które możemy znaleźć w obowiązującej podstawie programowej przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej, oraz warunki i sposoby ich realizacji.

Rozdział trzeci – Media w procesie dydaktycznym porusza treści, w których podkreślona została wartość edukacji medialnej w szkolnej rzeczywistości. Zwrócono tam uwagę na cele i treści edukacji medialnej w podstawie kształcenia ogólnego. Rozdział czwarty poświęcony został wybranym aspektom wpływu mediów na proces wychowania. Zaprezentowana problematyka skupia się wokół postaw ucznia wobec mediów w kontekście kształtowania pozytywnych postaw oraz w kontekście negatywnego wpływu mediów na zachowanie dzieci i młodzieży. W rozdziale tym przedstawiono również trudne sytuacje wychowawcze będące wynikiem negatywnego oddziaływania mediów.

Rozdział piaty dotyczy, jakże często pomijanych, promocji i informacji edukacyjnej w szkole. Problematyka ta nie jest zbyt często charakteryzowana w literaturze pedagogicznej, gdyż wiąże się głównie z procesem organizacyjnym. Przedstawione treści oscylują wokół zagadnień z zakresu public relations szkoły i dotyczą kształtowania wizerunku szkoły, zarządzania informacją, wykorzystania szkolnego monitoringu, który posiada większość szkół w Polsce, kwestii związanych ze szkolną stroną internetową oraz kontaktów przedstawicieli szkoły z mass mediami, które są coraz częstsze.

Udostępnij:
Cena: 38,00 zł
Kupując tego ebooka otrzymasz
380 punktów koobe !
Pobierz fragment ebooka:

Wydawnictwo: Impuls ; ilość stron wydania papierowego: 216; data wydania: 2012-1-13;
Spis treści


Wstęp...7

Rozdział 1

Pedagogiczne aspekty wykorzystania mediów...11

1.1. Rola mediów w życiu człowieka...11

1.1.1. Rodzaje mediów oraz ich wpływ na człowieka...19

1.1.2. Oświatowo-wychowawcza rola radia i telewizji...27

1.2. Kompetencje kluczowe a kompetencje medialne współczesnego człowieka...32

1.2.1. Charakterystyka kompetencji medialnych...35

1.2.2. Kształtowanie kompetencji medialnych...39

Rozdział 2

Cele i zadania edukacji medialnej...43

2.1. Treści edukacji medialnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego na różnych poziomach wychowania i nauczania...47

2.1.1. Przedszkole...48

2.1.2. Szkoła podstawowa...49

2.1.3. Gimnazjum...60

2.1.4. Szkoła ponadgimnazjalna...68

2.2. Zalecane warunki i sposób realizacji treści edukacji medialnej...83

Rozdział 3

Media w procesie dydaktycznym...85

3.1. Metody kształcenia wykorzystujące media proste i złożone...88

3.2. Przykłady wykorzystania mediów w procesie dydaktycznym...101

3.3. Media w wewnątrzszkolnym systemie oceniania...127

3.3.1. Rodzaje ocen szkolnych...128

3.3.2. Ocena wytworów medialnych...130

3.3.3. Komputer w procesie oceniania ucznia...133

3.3.4. Dziennik elektroniczny w szkole...136

3.4. Innowacje pedagogiczne wykorzystujące media...144

3.4.1. Charakterystyka innowacji pedagogicznych wykorzystujących media...147

3.5. Media w wewnątrzszkolnym systemie doskonalenia nauczycieli...161

3.5.1. Wiedza i umiejętności medialne nauczyciela...162

Rozdział 4

Media w procesie wychowania realizowanym przez szkołę...165

4.1. Uczeń a media...166

4.1.1. Media w kształtowaniu pozytywnych postaw uczniowskich...168

4.1.2. Negatywne aspekty mediów...171

Rozdział 5

Promocja i informacja edukacyjna w szkole...189

5.1. Zarządzanie informacją w szkole ...190

5.2. Kształtowanie wizerunku szkoły...193

5.3. Wykorzystanie szkolnego monitoringu...198

5.4. Szkolny serwis WWW...200

5.5. Informacja edukacyjna a mass media...208

Zakończenie...211

Bibliografia...213

Skomentuj ebooka "Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły"