O wartości zaufania - ebook
Książka przedstawia fundamentalną rolę zaufania z perspektywy przedsiębiorstwa i jego obecności na rynku kapitałowym. Ponadto omawia wpływ zaufania (dla którego kluczowe znaczenie ma komunikacja z inwestorami) na wycenę przedsiębiorstwa.
Książka ma charakter interdyscyplinarny: problematykę zaufania i komunikacji analizuje z perspektywy językoznawstwa, prakseologii, psychologii, socjologii, zarządzania i ekonomii – w kontekście współczesnego rynku kapitałowego. Na potrzeby pomiaru zaufania autorka stworzyła indeks zaufania do przedsiębiorstwa (IZ). Podając przykłady z rynku kapitałowego, pokazuje negatywne, a niekiedy wręcz dramatyczne skutki nieetycznej komunikacji największych światowych korporacj
. Autorka wspiera to stwierdzenie wynikami badań, przeprowadzonych na polskim rynku kapitałowym. Książka ukazuje się serii wydawanej wspólnie przez Poltext oraz Instytut Zarządzania Wartością SGH.
Wydawnictwo: MT Biznes
; ilość stron wydania papierowego: 241 ; cena wydania papierowego: 54,90 zł ; data wydania: 2014-2-21 ;
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1
Komunikacja i budowa zaufania. Teoretyczne ujęcie komunikacji społecznej
1.1. Problematyka komunikacji w ujęciu wybranych nauk
1.2. Komunikacja jako element konstytuujący zaufanie
1.3. Komunikacja między spółką a uczestnikami rynku kapitałowego – założenia
teoretyczne
1.3.1. Informacja na rynku kapitałowym. Wpływ informacji na ceny akcji
1.3.2. Znaczenie komunikacji na rynku kapitałowym. Komunikacja a efektywność rynku
1.3.3. Komunikacja w koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa (Value Based Management)
1.3.4. Komunikacja a zarządzanie oczekiwaniami inwestorów
Rozdział 2
Zaufanie – z perspektywy socjologii, prakseologii, nauk o zarządzaniu i rynku kapitałowego
2.1. Istota kapitału społecznego
2.2. Kapitał społeczny jako kapitał optymalizujący
2.3. Zaufanie – strategia radzenia sobie z niepewnością i niemożności kontrolowania przyszłości
2.4. Rosnąca rola zaufania. Spojrzenie z perspektywy nowego społeczeństwa i współczesnej ekonomii
2.5. Zaufanie w działalności gospodarczej – z perspektywy prakseologii i nauk o zarządzaniu
2.6. Istota zaufania na rynku papierów wartościowych
2.6.1. Etyczne uwarunkowania funkcjonowania rynku kapitałowego
2.6.2. Zaufanie na rynku papierów wartościowych
2.7. Metodyka pomiaru zaufania
Rozdział 3
Zaufanie na współczesnych rynkach kapitałowych
3.1. Doświadczenia kryzysu zaufania z lat 2007–2013
3.1.1. Nowy paradygmat funkcjonowania rynków kapitałowych według G. Sorosa
3.1.2. Przejawy deficytu zaufania na podstawie analizy wydarzeń na rynkach kapitałowych z lat 2007–2011
3.2. Utrata zaufania w problematyce bankructw przedsiębiorstw
3.2.1. Spekulacje rynkowe a bankructwo Bear Stearns
3.2.2. Run w Northern Rock
6 Spis treści
3.2.3. Rozpad grupy bankowo-ubezpieczeniowej Fortis
3.2.4. Upadek General Motors
3.3. Migracja wartości i migracja zaufania
Rozdział 4
Komunikacja i budowa zaufania na rynku papierów wartościowych
4.1. Etyka komunikacji
4.2. Najwięksi i najlepsi oszukiwali – przykłady ze współczesnego rynku kapitałowego
4.2.1. Błędy w sprawozdaniach finansowych General Electric
4.2.2. Kłamstwa Citigroup w sprawie zaangażowania w papiery subprime
4.2.3. Oskarżenia o oszukiwanie inwestorów przez Goldman Sachs
4.3. Utrata zaufania do agencji ratingowych – przyczyny i konsekwencje
4.3.1. Rozbieżności w ocenach ratingowych – agencje amerykańskie a Dagong Global
4.3.2. Kryzys zadłużeniowy w strefi e euro a decyzje S&P
4.3.3. Poznawczy wymiar kryzysu w Europie – w kierunku wspólnej światowej waluty
4.4. Wyzwania komunikacyjne na rynku kapitałowym
4.4.1. Rzetelność i transparentność
4.4.2. Dwustronna komunikacja i dialog
4.4.3. Komunikacja zintegrowana i strategiczna
4.4.4. Maksymalizacja wartości rynkowej
4.5. Wpływ komunikacji na wycenę walorów spółki – dotychczasowe ujęcia
Rozdział 5
Konstrukcja indeksu zaufania oraz wyniki badań empirycznych
5.1. Wnioski z analizy desk research
5.1.1. RESPECT Index
5.1.2. Ranking spółek z najlepszymi relacjami inwestorskimi według
„Pulsu Biznesu”
5.2. Wnioski z analizy jakościowej – na podstawie wywiadów z ekspertami
5.2.1. Atrybuty spółki godnej zaufania – aspekty biznesowe
5.2.2. Cechy modelowe spółki godnej zaufania – komunikacja
5.2.3. Powody utraty zaufania
5.2.4. Zaufanie a wyższa wycena rynkowa
5.2.5. Brak zaufania jako potencjalna przyczyna upadku spółki
5.2.6. Migracja zaufania
5.3. Konstrukcja indeksu zaufania do spółki
5.3.1. Indeks zaufania uczestników rynku do spółki – wskaźniki indeksu
5.3.2. Przykłady wybranych indeksów
5.3.3. Indeksy CSR
5.4. Pomiar indeksu zaufania
5.4.1 Metoda badania oraz uzasadnienie próby badawczej
5.4.2. Prezentacja wyników badania
5.5. Podsumowanie badań empirycznych
Załącznik nr 1
Zakończenie
Bibliografia
Ebooki polecane specjalnie dla ciebie